Stichting Safehouses Melina Lameé
Liefde overwint alles / Love conquers all

Onze missie

Stichting Safehouses Melina Lameé realiseert safehouses voor mensen en kinderen uit de LHBTIQ gemeenschap die verstoten zijn door familie en daarom op straat moeten zien te overleven. Hun leven wordt in gevaar gebracht doordat de samenleving waaruit ze deel maken hen niet als gelijken erkent. Er zijn nog teveel landen waarin LHBTIQ’ers worden bedreigd, het risico lopen om verkracht te worden en ze kunnen zelfs worden opgepakt en ter dood worden veroordeeld, of vermoord in 2019 zijn er alleen al 331 transseksuelen vermoord, hierin zijn niet de slachtoffers van Afrika of Islamitische landen in opgenomen, ook de andere LHBTIQ'ers zijn hier niet in opgenomen die slachtoffer zijn geworden.

Wij zijn afhankelijk van donaties en sponsors zonder deze kunnen wij geen mensen in nood helpen. Vanuit onze stichting dragen wij bij aan het verbeteren van de situatie waar deze LHBTIQ’ers zich in bevinden. We streven ernaar om voor zowel de volwassenen als de kinderen een veilige plek te creëren waardoor ze hun leven weer op orde kunnen krijgen en zo weer deel uit kunnen maken van de samenleving. Juist kinderen, die van nature erg kwetsbaar zijn, verdienen deze veiligheid. Ze hebben recht op eten, schone kleding en toegang tot sanitaire voorzieningen. Daarnaast is het van uiterst belang dat ze ergens kunnen slapen waar ze niet het gevaar lopen om te worden misbruikt of blootgesteld worden gesteld aan verdovende middelen.

Binnen Europa zijn er nog voldoende landen waar het erg slecht gesteld is met de rechten en de
acceptatie van LHBTIQ’ers. Zelfs in Nederland is er nog veel geweld en de intolerantie richting
deze groep. Buiten Europa is de situatie nog schrijnender. In Arabische en Afrikaanse landen staat het leven van de LHBTIQ’er letterlijk elke dag op het spel. Ook in landen in het verre oosten, Zuid Amerika
en het Caribisch gebied zijn er geen of niet genoeg veilige plekken voor LHBTIQ’ers.

Verder is het van cruciaal belang dat de safe-houses die er wél zijn geheim blijven  om de veiligheid van de bewoners te blijven garanderen. Door middel van onze inzet hopen wij de bescherming van de LHBTIQ gemeenschap wereldwijd op de sociale en politieke agenda krijgen. Zo kunnen we een betere toekomst garanderen voor LHBTIQ’ers, zowel volwassen als kind. Bent u opzoek naar een safehouse voor uzelf, een geliefde of bekende? Of wilt u bijdragen aan onze missie door middel van een donatie of op een andere manier?

Neem dan via de onderstaande gegevens contact op met:

Stichting Safehouses Melina Lamée

Adres (alleen op afspraak) : Rembrandtlaan 45 7606 GJ Almelo